Kirjoitimme jokin aika sitten Kammokoulu-haasteen säännöt, ja nyt on aika kertoa miten omassa pelissämme haaste toteutuu. Aluksi vielä nopea kertaus koulun oppilaista ja heidän opiskelemista taidoistaan:
Oikealta vasemmalle:
Opettaja Jaana
Ilkka (ruoanlaitto ja robotit)
Seija (siivoaminen ja puutarha)
Hanna (kunto ja kukat)
Patrick (luovuus ja savenvalanta)
Ken (karisma ja lelut)
Melissa (mekaniikka ja kalat)
Konstantin (logiikka ja ompelu)
Maanantai
- No niin lapset, nyt kaikki kouluun! opettaja Jaana komensi oppilaita, jotka lähtivät kyllästyneesti tallustamaan koulua kohti. Vastahan he muuttivat tänne, ja kouluunmeno olisi vapaaehtoista. Olisi ollut kiva viettää vapaapäivä, miten kaikki muut vastamuuttaneet normaalit simit olisivat valinneet. Opettaja Jaana katsoi tyytyväisesti oppilaiden menoa. Hän mahdollistaisi näille nuorille loistavan tulevaisuuden.
Opettaja Jaana teki heti tuttavuutta arvokkaan näköisten Siniperän simien kanssa. Hän halusi viettää aikaa vain sivistyneiden simien kanssa, jolloin hän voisi käydä paljon vakavia keskusteluja. Karl ei kuitenkaan nähnyt asiaa samalla tavalla, eivätkä he tulleet toimeen, minkä vuoksi Jaana nimitti miehen moukaksi.
Jaana uskoi omiin opettajan kykyihinsä niin vahvasti, että hän tiesi pystyvänsä kuoria jokaisen heikkouden pois opiskelijoistaan. Niinpä hän halusi tarjota heille vain parhainta parasta ja kutsua yksityiskoulun rehtorin illalliselle. Rehtori lupasikin saapua, ja onnistuneen illallisen jälkeen oppilaille olisi luvassa paikat yksityiskoulussa. Jaana ei tiennyt mihin oli ryhtynyt.
Oppilaiden kiinnostumaton asenne näkyi heti koulunumeroissa. Kuka nyt muka olisi valmistautunut kesälomalla koulussa ensimmäisenä päivänä pidettäviin kattavaan ylilaajaan kokeeseen?
Onneksi koulussa oli hyviäkin puolia, kuten uusien simien tapaaminen. Melodi ja Ken puhuivat lumesta. Se oli niin hyytävää ja mielenkiintoista. Patrick kehui Mirkan kauniita hiuksia, kun taas Seija ja Anna miettivät mitä voisivat tehdä.
Opettaja Jaanasta ystävät häiritsivät koulunkäyntiä, mutta toisaalta tutkimusten mukaan ryhmätyöskentely tehostaa oppimista. Sitä paitsi säännöt hyväksyivät vierailijoiden käymisen koulun alueella, ja ehkäpä Jaana saisi aivopestyä sisäoppilaitoksen ulkopuolisiakin opiskelemaan paremmin.
Pian opettaja Jaanan olikin täytynyt mennä vaihtamaan ylleen juhla-asu, sillä rehtori saapui parhaillaan hienolla autollaan. Kaikeksi harmiksi ulkona alkoi sataa, ja Jaana oli huolissaan juhlamekkonsa kastumisesta.
- Hyvää iltaa, arvon rehtori. Mukavaa että pääsit tulemaan. Haluaisitkohan heti nähdä upeita tilojamme koulurakennuksessa? opettaja meni suoraan asiaan sivistyneesti.
- Kyllä vain, se kiinnostaisi minua kovasti, rehtori vastasi nyökytellen.
Jaana johdatti kunniavieraan kirjastoon.
- Onpa täällä laaja valikoima kirjoja ja moderneja tietokoneita opiskeluun, rehtori ihasteli.
- Niin, minä suunnittelin tämän tilan ihan itse, Jaana kertoi ylpeänä.
Jaana sai kuulla hurrauksia myös pirteästä luokkahuoneesta.
- Upeaa että opiskelijat voivat hoitaa kotitehtävänsä asianmukaisessa ympäristössä, jossa ei ole minkäänlaisia häiriötekijöitä, rehtori kehui.
- Kello onkin nyt kuusi, ruoka-aika! Voimme siirtyä keittiön puolelle syömään, Jaana ilmoitti.
Keittiö- ja siivousvuorossa oleva Hanna oli kokannut hienosti ajallaan pari tarjoilukulhollista juustopastaa, mistä kukin oli ehtinyt ottaa itselleen annoksen. Ikävä kyllä rehtorille ei jäänyt ruokatilassa istumapaikkaa. Jaana kuitenkin väitti, että hän itse söi tavallisesti tietokoneensa äärellä luokkahuoneessa peitelläkseen noloa tilannetta. Niin he menivät syömään yhdessä rauhalliseen luokkahuoneeseen, mikä oli omalla tavallaan hyvä vaihtoehto.
Lopuksi Jaana ja rehtori vielä katselivat opiskelijoiden läksyjen aherrusta. Jaana halusi näyttää, miten motivoituneita hänen oppilaansa olivat. Onneksi rehtori sattui olemaan selin Patrickiin, jota läksyt eivät jaksaneet kiinnostaa. Yksityiskoulun rehtori oli hyvin vaikuttunut tapaamiseen, ja niin kaikki opiskelijat pääsivät yksityiskouluun.
Läksyklubin jälkeen alkoi hiljaisuus, jolloin käytävillä ei enää saanut olla. Se ei kuitenkaan estänyt Seijan ilonpitoa, ja hän tanssahtelikin omassa huoneessaan vähin äänin. Täytyihän läksyjenteossa menetetty hupi jollakin tapaa eheyttää ennen nukkumaanmenoa.
Eikä Seija ollut ainut suunnitelmansa kanssa. Rokki-Patrick kaipasi myös huvin nopeaa kohentamista. Normaalisti hän soittaisi kitaraansa huvitteluun, mutta nyt hänellä oli liian tylsää keskittyäkseen kitaran sointujen hallintaan. Sitä paitsi Patrickin huone sijaitsi aivan opettaja Jaanan huoneen vieressä, minkä vuoksi hänen tulisi varoa kovia ääniä muita opiskelijoita enemmän.
Tiistai
Opettaja Jaana oli herännyt varhain. Hän ei ollut ennättänyt rehtorin vierailulta syömään kuin yhden annoksen juustopastaa, mikä ei ollut riittänyt täyttämään hänen mahaansa tarpeeksi. Siksi hän oli tänä aamuna erittäin huonolla tuulella. Ilkka oli heti herättyään tullut alakertaan siivoamaan, sillä tänään hänellä oli velvollisuus huolehtia koulun siisteydestä.
- Olen hyvin pettynyt sinuun, Ilkka. Pöydällä on likainen lautanen, jonka ympärillä kärpäset parveilevat, opetteja Jaana nipotti.
Ilkka tiskasi välittömästi lautasen ja pyyhki samaan syssyyn jopa työtasot rauhoittaakseen Jaanan siisteysneuroosia siinä onnistumatta.
- Rangaistukseksi huolimattomuudestasi saat haravoida syksyn lehdet pihalta, Jaana tokaisi.
Ilkasta rangaistus oli aivan kohtuuton! Sitä paitsi lautanen oli pöydällä eilisen siivousvuorossa olleen Hannan jäljiltä. Miksi Ilkan täytyisi kärsiä toisen virheestä?
Oppilaiden lähdettyä kouluun jäi piha tyhjäksi. Susi hyödynsi tilaisuuden ja tuli juoksemaan vapautuneesti edes-takaisin pihalla lehtien seassa.
Koulun jälkeen suurin osa opiskelijoista lähti töihin, ja ne jotka jäivät koululle, keräsivät parhaillaan hupia rankan koulupäivän jälkeen. Konstantin tykkäsi kovasti kolikkokoneista. Hän oli ehkä vähän peliriippuvainen, mutta Konstantin tunsi olonsa niin pitkään terveeksi, kunhan hän pysyi poissa oikeista pelihalleista. Tämähän oli vain viatonta vapaa-ajan viettoa.
Niin tuli taas ruoka-aika, ja nälkäinen Jaana oli ajoissa odottamassa ruokaa, klo 18 ateriaa. Toisaalla Ilkka vasta tuli töistä ja ensi töikseen riensi valmistamaan illallista, mutta Jaana ei ollut tyytyväinen.
- Olemme sopineet, että ruoka tulee klo 18, ja on sinulta törkeää olla noudattamatta tätä sääntöä, Jaana ärähti.
- Minä olin töissä, Ilkka huomautti.
- Ja minä olen nälkäinen, Jaana kommentoi kuin se olisi ollut jokin Ilkan argumentin kumoava huippuväite.
Ilkka laittoi uunin täysille ja yritti tehdä ruoan ripeästi valmiiksi ennen kuin opettaja Jaana määräisi hänelle lisää ylimääräisiä töitä. Samassa juustopasta oli ihan huomaamatta ehtinyt palaa pohjaan, ja musta savu täytti keittiön. Mikä voisi vielä mennä pieleen?
Ilkan ei auttanut muu kuin tarjoilla palaneet annokset pöytään. Myös muita nälkäisiä simejä alkoi lipua keittiöön, ja Ilkan oli tehtävä vielä toinen tarjoilukulhollinen ruokaa. Melissa ilmaisi inhonsa ruoan makua kohtaan äänekkäästi.
- Tästä opimme, ettei töissä käyminen saa vaikuttaa velvollisuuksiinne. Ken, sinun tulee valmistaa meille illallinen ennen töihin menemistä, ettei sinulle käy huomenna kuin Ilkalle nyt, opettaja Jaana ohjeisti juuri pöytään istuvalle Kenille, joka nyökkäsi nöyränä.
Kun muut olivat ehtineet mennä jo läksyjä tekemään, sai Ilkka pienen hengähdystauon ikävästä tilanteesta. Hän tarttui päästään voimakkaasti ja karjaisi ulos kaiken sisällään pitämänsä raivon, jota ei voinut opettajan kuullen päästää ilmoille. Tämä oli vasta toinen päivä sisäoppilaitoksessa, ja hän oli jo nyt opettajan inhokki-silmätikku. Miten hän selviäisi koko tämän ajan täällä?
Koska ruokailu oli myöhästynyt, vaikutti se myös muuhun aikatauluun. Niin oppilaat joutuivat tekemään läksyt kiireellä, jotta kaikki olisi valmista ennen hiljaisuusajan alkua. Takapöydän Melissa olisi tarvinnut apua kotitehtäviin, mutta opettaja Jaana näytti niin äkäiseltä, ettei tyttö tohtinut häiritä häntä tänään.
Sinä iltana Ilkka ei nukkunut hyvin. Hän heräsi pitkin yötä nähden painajaisia opettaja Jaanasta ja tämän antamista rangaistuksista. Opettajan moitteiden lisäksi Ilkkaa hävetti se, että hän oli tyrinyt juuri ruoanlaitossa, joka hänen täytyisi maksimoida. Olisiko hänestä siihen? Kukaan opiskelijoista tuskin ainakaan uskoi enää siihen.
Miten Ilkka selviää ryhmäpaineen ja opettajan moittivien silmien alla? Saako Melissa apua läksyihin? Onko opettaja Jaanalla jotain salaisuuksia?
♦ Kasa & Fiku
Jaanallahan menee hyvin, sai kaikki oppilaansa yksityiskouluun ensi yrittämällä :D Eri asia tosin jaksaako oppilaita kiinnostaa hienostokoulutus... Ilkka-parka, joka joutuu siivousvuoroon :3 Jaana saisi kyllä hieman löysätä bleiseriään, ellei odota Ilkan kokkaavan telepaattisesti kimppakyytiautosta käsin... Noh, ehkä Jaanan silmätikku ehtii vielä vaihtua niin Ilkkakin saa hengähdystauon.
VastaaPoistaJa taatusti Jaanalla on jotakin salaisuuksia kun siihen noin vihjataan ;D Nyt tykästyin kyllä tähän perheeseen teinilaumoineen :o
Joo, onneksi yksityiskouluun päästiin heti. .-D Ei tainnut Jaana aikatauluja suunnitellessaan huomioida töistä tulevia kokkaajia. .-/ Toivottavasti Ilkan elämä vielä helpottuu! Miksihän edes kirjoitimme tuon Jaanan salaisuus -kysymyksen? .-D Jee, teinilaumat on kivoja! Mukavaa kun innostuit Kammokoulusta haasteena, ja pidit myös meidän kouluperheestämme. .-) Kiitos kommentista. <3
Poista